bedragen x € 1.000
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||||||
Lasten | 14.701 | N | 25.353 | N | 18.826 | N | 49.545 | N | 28.250 | N | 14.819 | N | ||
Baten | 5.122 | V | 13.922 | V | 11.359 | V | 40.800 | V | 13.429 | V | 6.396 | V | ||
Storting reserve | 2.395 | N | 15.355 | N | 7.564 | N | 36.937 | N | 9.558 | N | 2.101 | N | ||
Onttrekking reserve | 4.871 | V | 20.106 | V | 8.939 | V | 39.752 | V | 18.163 | V | 4.522 | V |
Toelichting
Binnen deze productgroep nemen de lasten 2021 ten opzichte van 2020 met circa € 6,5 miljoen af. Het overgrote deel van dit verschil, namelijk € 6,2 miljoen, is te verklaren vanuit wijzigingen die in de diverse projecten binnen de Veluwse Poort plaatsvinden. De Spoorzone en de Parklaan kennen flinke wijzigingen tussen de ramingen in 2020 en 2021. Het grote verschil tussen de jaarschijven wordt met name verklaard door de aanleg van de Poortwachter en de realisatie van de eerste kruispunten voor de Parklaan in 2020. Ook in de baten zien we verschillen (€ 2,7 miljoen) omdat de subsidie inkomsten door de jaren verschillen. Per saldo worden de wijzigingen neutraal verwerkt via de reserves Spoorzone en Parklaan. Voor meer toelichting op de Veluwse Poort wordt verwezen naar de paragraaf Grote projecten
Naast bovenstaande wijzigingen in de lasten als gevolg van actualisatie budgetten van de Veluwse poort is er een afname van de lasten van circa € 0,3 miljoen door afbouw van de budgetten van het buitengebied die betaald worden uit de reserve investeringsimpuls. De onttrekking uit de reserve wordt hierdoor ook lager.
Tot slot is er bij de baten een stijging door de verhoging van de leges voor omgevingsvergunningen en bestemmingsplannen door inflatiecorrectie (circa € 0,2 miljoen).