Home

Nieuw beleid en ombuigingen

 

bedragen x € 1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

Knelpunten:

Centrumafsluitingen Ede en Lunteren

23 N

128 N

127 N

126 N

In-uitrit Kastelenlaan ten behoeve van Bellestein

-

13 N

13 N

13 N

Actualisatie fietsplan (snelfietsroute Ede-Veenendaal)

21 N

38 N

99 N

93 N

Ombuigingen:

Ombuiging Fietsplan (fietstunnel N224)

 3 V

 26 V

 29 V

 29 V

Middelen retailvisie

 20 V

 20 V

 20 V

 20 V

Integrale projecten Verkeer en Ruimte Levendig centrum  

 6 V

 61 V

 61 V

 86 V

Totaal

15 N

72 N

129 N

97 N

 
Centrumafsluitingen Ede en Lunteren
Ede en Lunteren hebben beide een voetgangersgebied dat door middel van een systeem van centraal aangestuurde verzinkbare palen (pollers) is afgesloten. De huidige systemen zijn verouderd en voldoen niet meer aan vereisten voor veiligheid en leefbaarheid. In de uitwerking wordt gekozen voor een hybride oplossing van beide soorten (camera’s en palen) waarbij per in/uitgang maatwerk geleverd kan worden. De huidige budgetten en beschikbare vervangingskredieten zijn ontoereikend voor het implementeren van deze oplossing.  Voor het hybride scenario is een investering van € 380.000 benodigd voor aanschaf en jaarlijks € 94.000 voor beheer en onderhoud.

In-uitrit Kastelenlaan ten behoeve van Bellestein
Als gevolg van de besluitvorming rondom het nieuwe gezondheidscentrum Bellestein heeft de gemeenteraad het college opdracht gegeven om een in- en uitrit aan de Kastelenlaan uit te werken. Door een in/uitrit hoeft het verkeer aan de westzijde van de Bellestein niet door het nieuwe voetgangersgebied voor de hoofdentree van het gezondheidscentrum te rijden. Deze wijziging in de verkeersstructuur is geen onderdeel van het huidige project Medisch Centrum Bellestein. De variant wordt in overleg met bewoners en winkeliers nader uitgewerkt. Kosten inclusief planvorming en participatie worden geraamd op € 300.000.

Actualisatie fietsplan (snelfietsroute Ede-Veenendaal)
Bij de actualisatie van het Fietsplan zijn alle projecten vanuit het fietsplan tegen het licht gehouden. Eén project heeft meer budget nodig en enkele projecten hoeven niet noodzakelijk te worden opgepakt, omdat de bijdrage aan de doelstellingen van het fietsplan gering is of omdat de doelstellingen met minder inzet al verwezenlijkt zijn.
Snelfietsroute (SFR) Ede-Veenendaal heeft meer budget nodig: het project dateert uit 2010 waardoor ambitieniveau en eisen niet meer actueel zijn. Nu heel het project ontworpen en doorgerekend is, wordt duidelijk dat het beschikbare budget niet toereikend is. Het krediet zal met circa € 2,7 miljoen moeten worden bijgesteld om ook de tweede fase van de snelfietsroute te kunnen verwezenlijken. In totaal wordt echter ook een kleine € 4,5 miljoen aan kredieten ingeleverd. Door een verschil in fasering van de plannen lopen de lasten eerst op tot 2025.

Ombuiging fietsplan (fietstunnel N224)
Om bij te dragen aan de ombuigingen is gezocht naar projecten die zonder ingrijpende consequenties kunnen worden heroverwogen. De omvang van het krediet voor uitvoering van het fietsplan, kan worden teruggebracht met ongeveer € 4,2 miljoen. Dit levert in 2024 een structureel voordeel op van € 29.000 en dat loopt op tot € 172.000 in 2027 ten opzichte van de huidige plannen. Het belangrijkste project dat in het huidige ombuigingsvoorstel voorligt, betreft de fietstunnel N224 (omvang totaal € 3 miljoen). Dit project omvat de realisatie van een verkeersveilige oversteek van de N224 voor fietsers tussen Ede en Lunteren, bijvoorbeeld via een fietstunnel nabij de Proosdijerveldweg of de Amsterdamseweg. We zijn momenteel in gesprek met de provincie Gelderland over de toekomst van dit wegdeel. Zodra er een planstudie is gemaakt, kan een concrete inschatting van kosten gemaakt worden. Dat is dan ook het goede moment om een kredietaanvraag bij uw raad te doen.

Tunnel Kerkweg
In de Perspectiefnota 2020-2023 is aangegeven dat besluitvorming over een derde tunnel in de westelijke Spoorzone, de tunnel Kerkweg, zal plaatsvinden in het kader van de Perspectiefnota 2021-2024 (juni 2020). Dat moment is, door het besluit van de gemeenteraad, verschoven naar de Programmabegroting 2021-2024. Nut en noodzaak van deze derde tunnel is in het verleden bestudeerd met als uitkomst dat de noodzaak niet is aangetoond en dat over het nut de meningen verdeeld zijn. In 2019 zijn de investeringskosten geraamd op een bedrag in de bandbreedte van € 8 tot € 14 miljoen. Dit vertaalt zich in structurele jaarlijkse lasten tussen de € 413.000 en € 723.000. Door de Corona-crisis en de economische gevolgen zoals de forse krimp in de economie is de financiële onzekerheid voor de gemeente Ede verder toegenomen. Het is daarom niet verantwoord om financiën te reserveren voor deze (derde) tunnel.

Middelen retailvisie
Binnen de middelen voor de retailvisie is een budget van jaarlijks € 84.000 beschikbaar voor de volgende zaken:

  • Onderzoeken en procesbegeleiding ten behoeve van herverdeling/herstructurering winkelgebieden/ centreren centrumfuncties zoals weergegeven in de Retailvisie.
  • Procesbegeleiding van ondernemers-/winkeliersverenigingen om zo de professionaliteit te vergroten en daarmee ook de slagkracht, draagvlak en representativiteit.
  • Cofinanciering bij pilots en projecten van ondernemers of ander instanties.

Voorstel is om structureel € 20.000 per jaar vanuit dit budget te laten vrijvallen voor ombuigingen. Vermindering van dit budget zal de armslag enigszins verlagen, maar de verwachting is dat hiermee wel de geplande werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd en dat aan de verwachtingen kan worden voldaan.

Integrale projecten verkeer & ruimte Levendig Centrum
Vanuit de integrale projecten verkeer en ruimte Levendig Centrum kan op een aantal manieren worden bijgedragen aan de ombuigingen:

  • Actualisatie van de huidige projecten leert dat budgetten resteren en teruggegeven kunnen worden (Grotestraat, Maandereind, Achterdoelen).
  • Het niet uitvoeren van het project Molenstraat en daarmee ook besparing op onderhoudslasten.
  • Aan te vragen subsidies en cofinanciering (Telefoonweg). Ook komende jaren zal bij projecten worden gestuurd op verdere optimalisatie door dergelijke opties te benutten.
Deze pagina is gebouwd op 11/24/2020 09:01:36 met de export van 11/24/2020 08:35:15