Bijlagen

Bijlage 10 - Aanbevelingen Rekenkamercommissie

Bijlage 10 - Aanbevelingen Rekenkamercommissie

Onderzoek

Aanbeveling

Stand van zaken

Verwachte afronding

2017 - ICT met beleid

Expliciteer ook voor andere domeinen scherp welke informatie nodig is om te kunnen sturen op de realisatie van de beleidsdoelstellingen binnen die domeinen.

Wordt door fracties meegenomen in de bespreking van de Programmabegroting.

nov. 2020

2017 - ICT met beleid

Heb met betrekking tot de gemeentebrede ICT en ICT-ondersteuning expliciete aandacht voor de realisatie van de doelen op dit vlak. Dit kan door als raad aan te geven wat bereikt moet worden (kaderstelling).Op dit moment is op organisatieniveau als doel geformuleerd dat een situatie bereikt moet worden die 'op een gemiddeld niveau' is voor lokale overheden en 100.000+ gemeenten. Doelstelling op raadsniveau heeft nog niet expliciet plaatsgevonden en zou concreter kunnen worden geformuleerd.

Nog niet gestart.

afhankelijk van bereidheid college

2017 - ICT met beleid

Zet met betrekking tot de sociale monitor de ingezette ontwikkeling door zodat de sociale monitor meer zicht geeft op de stand van zaken van de transformatie in het sociaal domein. (Formuleer daarbij zo nodig ook als college zelf aanvullende informatievragen die voortvloeien uit de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de realisatie van de transformatie in het sociaal domein. De raad formuleert vragen vanuit zijn kaderstellende en controlerende rol. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering en kan daardoor ook andere, aanvullende informatievragen hebben.)

Data en informatie helpen ons om steeds beter te anticiperen op ontwikkelingen en te komen tot gerichte (beleids)afwegingen, bijsturing en borging. Sinds de start van het instrument in 2015 is de Sociale Monitor jaarlijks doorontwikkeld. Vanaf 2018 is in er de Sociale Monitor zowel aandacht voor inhoudelijke resultaten als financiën. De doorontwikkeling krijgt vorm mede omdat nieuwe bronnen beschikbaar komen of door wijzigingen in het beleid. Zo vormden de ombuigingen in het sociaal domein aanleiding om nauwgezetter en frequenter de ervaringen van inwoners met zorg en ondersteuning in beeld te brengen. De beoogde vaststelling van het nieuwe beleidskader transformatie sociaal domein geeft opnieuw aanleiding geven om de huidige opzet van de Sociale Monitor te bezien en op basis daarvan wijzigingen in de Sociale Monitor door te voeren.

Juni 2021

2017 - ICT met beleid

Stuur op het verbeteren van de sturings- en verantwoordingsinformatie voor het gehele sociaal domein. Geef daartoe vervolg aan het project sturings- en verantwoordingsinformatie sociaal domein (bestuursopdracht) en borg daarbij de betrokkenheid van het college, bijvoorbeeld in de vorm van een stuurgroep.

De afgelopen periode is gericht geïnvesteerd in het versterken van onze informatiepositie in het sociaal domein. Datagedreven sturing stelt ons in staat om tijdig(er) in te spelen op trends en ontwikkelingen in relatie tot onze opgave in het sociaal domein. Inzichten uit verdiepende analyses worden gebundeld in de Sociale Monitor en ieder kwartaal wordt de gemeenteraad via de themabijeenkomsten 'Grip op het sociaal domein' meegenomen in de belangrijkste ontwikkelingen.

31-12-2021

2017 - ICT met beleid

Stuur met betrekking tot de gemeentebrede ICT en ICT-ondersteuning op de realisatie van het Verbeterplan l&A en de ICT roadmap op een zodanige wijze dat de vastgestelde doelen worden gehaald en dat in 2019 het niveau van ICT en ICT-ondersteuning op een zodanig niveau is dat de keuze kan worden gemaakt of, en zo ja welke werkzaamheden worden uitbesteed. Op dit moment hangt deze vraag boven de organisatie.

Informatie-, verbeter- en ontwikkelplannen worden jaarlijks opgesteld en bijgesteld. Dit op grond van mogelijkheden die we kunnen benutten uit landelijke samenwerking (VNG) dan wel marktontwikkelingen om zorg te dragen voor een up to date, betrouwbare en veilige ICT-infrastructuur, applicatielandschap en informatiehuishouding.

Continu proces

2017 - Rapport uit de la gekomen

Verbeter de aanbevelingen die worden gedaan door het vermijden van ambtelijke, juridische, bestuurskundig en specifieke beleidstermen (of leg deze voldoende uit).

2019 - Duurzaamheid gemeente Ede

Voer het gesprek met raad en college over de rol die je als gemeente op het gebied van duurzaamheid wilt en kunt innemen. Zoals dit onderzoek laat zien verschilt de rol van de gemeente per deelterrein. Het is van belang hier als raad en college een bewuste keuze in te maken en daar ook naar te handelen. Hierbij kunnen de goede elementen van de uitvoering van het beleid als een continue personeelsinzet, het instellen van een fonds en communicatie behouden blijven en versterkt worden. Daarnaast is het ook goed om met elkaar te kijken waar verbeteringen mogelijk en gewenst zijn.

2019 - Duurzaamheid gemeente Ede

Besteed meer aandacht aan het formuleren van concretere en specifiekere doelstellingen bij projectplannen. Het betreft hier met name de speerpunten Duurzame mobiliteit – Ede gaat voor groen en Ede is een proeftuin voor duurzame voeding. Op deze manier wordt duidelijk welke middelen en budgetten benodigd zijn en is het voor de gemeenteraad mogelijk om het overzicht te bewaken.

2019 - Duurzaamheid gemeente Ede

Neem in overweging meer aandacht te besteden aan duurzame inkoop. Binnen de startnotitie en de uitvoeringsprogramma’s is weinig aandacht gegeven aan duurzame inkoop. Uit het onderzoek is gebleken dat binnen de organisatie wél onderkend wordt dat hier duurzaamheidswinst is te behalen. Motie: Duurzaam inkopen1. inzichtelijk te maken in hoeverre duurzaamheid nu al is opgenomen als eis en/of gunningscriterium bij het inkopen/aanbesteden; 2.inzichtelijk te maken welke kansen het college ziet om op korte en lange termijn duurzaamheid verder te integreren bij het inkopen/aanbesteden; 3.inzichtelijk te maken welke concrete maatregelen het college wil uitvoeren tijdens deze bestuursperiode om de inkoop/aanbesteding verder te verduurzamen, waarin het college tevens ingaat op de balans tussen lokaal, betaalbaarheid en ambitie; 4.voor wat betreft de systematiek aan te sluiten bij reeds bestaande instrumenten zoals de door Rijksdienst voor de Ondernemend Nederland (RvO) opgestelde Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) criteria en Duurzaam Grond Weg en Waterbouw (GWW); 5.deze nieuwe, en de reeds bestaande maatregelen, te monitoren en te sturen op implementatie; 6. de gemeenteraad hierover uiterlijk in maart 2020 te informeren.

Organisatiebreed wordt hier meer aandacht aan besteed. Dit komt tot uiting door acties vanuit de werkgroep 'impact ondernemen' met aandacht voor circulaire economie (duurzaamheid), biodiversiteit, social impact en food, de werkgroep 'right to challenge', het 'Manifest Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen' en de werkgroep 'duurzaamheid en inkopen'.

01-07-2020

2019 - Duurzaamheid gemeente Ede

Houd als gemeenteraad de bredere blik op duurzaamheid in het oog. Duurzaamheid bevat meerdere thema’s dan alleen de energietransitie (bijvoorbeeld biodiversiteit, klimaatadaptatie en luchtkwaliteit) en meerdere dimensies (planet, people en profit). Het onderzoek van Telos (2019) geeft weer hoe de gemeente Ede presteert op alle dimensies van duurzaamheid: sociale, milieukundige en economische duurzaamheid.

Fracties nemen dit mee in hun algemene beschouwingen.

nov. 2020

2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers?

Verplaats de focus naar de 0-de lijn en naar preventie.

Het nieuwe uitvoeringsprogramma sociale basis voorziet hierin.

31-12-2021

2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers?

Zorg dat de kosten van de jeugdzorg beter beheerst worden.

Het uitvoeringsprogramma jeugdbeleidsplan is gericht op beheersing van kosten. In regionaal verband is een nieuwe inkoopstrategie vastgesteld waarmee beter en effectiever gestuurd kan worden op beheersing van kosten. Het college heeft in september 2020 beleidsregels vastgesteld waarmee professionals in de toegang beter in staat gesteld worden om af te wegen wat onder de jeugdwet valt en wat niet.

31-12-2021

2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers?

Versterk de systematische evaluaties en het datagedreven werken.

Gemeente Ede heeft goed zicht op de ontwikkeling van de zorgkosten en is nu in staat gericht te sturen.

01-09-2020

2019 - Zicht op Foodvalley

Het college onderschrijft de conclusies en aanbeveling om voor zowel de intergemeentelijke als de Triple Helix projecten eerst binnen de eigen gemeente en vervolgens met elkaar in regioverband in gesprek te gaan om te komen tot een gedragen visie ten aanzien van de ambities en inrichting van het regionale samenwerkingsverband Foodvalley. In de doorontwikkeling van de regionale samenwerking en governance zullen de conclusies en aanbeveling worden meegenomen.

Zie zaaknummer 157186. Het voorstel wordt 24 september 2020 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

10-9-2020  Oordeelvormend en 24-9-2020 besluitvormend

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement, zoals met de raadswerkgroep Programmabegroting wordt doorlopen.

1e kwartaal 2021

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan.

Donderdag 6 februari 2020 is in de raadswerkgroep Programmabegroting de aanpak en de planning gepresenteerd.

1e kwartaal 2021

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio.

Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement, zoals met de raadswerkgroep Programmabegroting wordt doorlopen.

1e kwartaal 2021

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Ga voor het verbeteren c.q. doorontwikkelen van de risicomanagementprocessen met betrekking tot de risico’s van de stichting Opella en de personele risico’s van de gemeente te rade bij de risicomanagementexperts.

Er wordt gebruik gemaakt van externe kennis vanuit ondermeer 100.000+-overleggen, PRIMO, Naris en collegiale consultatie.

Permanent proces

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd.

Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement, zoals met de raadswerkgroep Programmabegroting wordt doorlopen.

1e kwartaal 2021

De Rekenkamercommissie evalueert zelf de aan haar gerichte aanbevelingen.

Index

Loopt

Niet voldaan

Nog niet gestart

Gedeeltelijk voldaan

Afgerond

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2020 09:01:36 met de export van 11/24/2020 08:35:15