| bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Knelpunten: | ||||
Eikenprocessierups | 420 N | 420 N | - | - |
Japanse duizendknoop | 140 N | 100 N | - | - |
Energielasten straatverlichting | 129 N | 129 N | 129 N | 129 N |
Ombuigingen: | ||||
Valkse groencoöperatie | - | 15 V | 15 V | 15 V |
Biodiversiteit/groene daken | 25 V | 25 V | 25 V | 25 V |
SWB | - | - | - | 100 V |
Totaal | 664 N | 609 N | 89 N | 11 V |
Eikenprocessierups
De overlast van de eikenprocessierups (EPR) was in 2019 zeer groot. In het najaar van 2019 is de problematiek rondom de EPR geëvalueerd. Als er geen maatregelen worden genomen, neemt de overlast van de EPR in de toekomst toe, mede vanwege het veranderen van het klimaat en de onbalans in de biodiversiteit. De bestrijding en beheersing van de EPR is belangrijk zodat de risico’s op de volksgezondheid beperkt blijven. Het plan van aanpak is 9 april 2020 door de gemeenteraad vastgesteld. Voor de uitvoering van het plan van aanpak is jaarlijks € 540.000 nodig. Binnen de bestaande begroting is een bedrag van € 120.000 voor de jaren 2021 en 2022 gedekt. Het tekort bedraagt € 420.000.
Japanse duizendknoop
De Japanse Duizendknoop (JDK) is een agressieve, invasieve soort die zich snel verspreidt, woekert en daardoor een bedreiging vormt voor de biodiversiteit. Daarnaast kan de JDK schade veroorzaken aan onder andere wegen, riool, funderingen van woningen, tunnels e.d. In 2019 is het plan van aanpak voor bestrijding van de JDK door de raad vastgesteld. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2020-2023 werd er vanuit gegaan dat de gemeente in aanmerking zou komen voor een provinciale subsidie. Bij de behandeling van de programmabegroting in de gemeenteraad is al aangegeven dat de gemeente toch niet in aanmerking komt voor die provinciale subsidie. Voor 2021 en 2022 betekent dit respectievelijk een nadeel van € 140.000 en € 100.000, die niet opgevangen kan worden in de begroting.
Binnen de gemeente Ede is op dit moment nog een groot areaal JDK dat bestreden moet worden. Voor een effectieve bestrijding is het noodzakelijk dat de gebieden met JDK een aantal jaar aaneengesloten worden bestreden.
Energielasten straatverlichting
De laatste jaren is de energiebelasting (EB), de opslag duurzame energie (ODE) en de prijs voor groencertificaten, die verbonden zijn aan het inkopen van Groene Energie, fors gestegen. De EB en ODE zijn niet beïnvloedbaar en zijn door de overheid opgelegd. Het inkopen van groene energie draagt bij aan de ambities die de gemeentelijke organisatie wil verwezenlijken op het gebied van duurzaamheid. Dit leidt tot een tekort van € 129.000 op de energielasten van de openbare verlichting.
Valkse groencoöperatie
Bij de bezuinigingsopgave van € 500.000 op Beheer Openbare Ruimte is eerder dit jaar gekozen voor het scenario ‘Ontmoeten, verblijven en spelen’, waarbij de kwaliteit van de openbare ruimte wordt verlaagd. Daarbij is geen rekening gehouden met het areaal wat beheerd wordt door de Valkse Groencoöperatie. De gemeente betaalt deze coöperatie voor het beheer en onderhoud van de buitenruimte in De Valk. Voorgesteld wordt om de algemene kwaliteitsverlaging in de gemeente ook toe te passen op het areaal in De Valk en het financiële budget wat de gemeente aan de coöperatie betaald voor beheer en onderhoud, te verlagen met € 15.000.
Biodiversiteit/groene daken
De gemeenteraad heeft een motie aangenomen ter stimulering van groene daken in de gemeente Ede. In antwoord op deze motie is in de nota Biodiversiteit een Actieplan Groene Daken opgesteld, waarbij door middel van Ede Doet bewoners betrokken worden bij het thema biodiversiteit en gestimuleerd worden om hun daken te vergroenen. Echter in de praktijk blijkt dat de bijdrage van het vergroenen van daken aan biodiversiteit beperkt is. Voorgesteld wordt om de bijdrage vanuit Actieplan Biodiversiteit aan Ede Doet te laten vervallen.
SWB
Het college heeft in 2019, op basis van de evaluatie van de pilot van SWB, besloten om het SWB structureel op te richten, om zodoende aan de wettelijke sociale doelstelling te voldoen. De gemeente heeft voor de uitvoering van werkzaamheden in de openbare ruimte een dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten met het SWB met een looptijd van 1 juli 2019 tot en met december 2023. In het 4e kwartaal van 2020 komt er een evaluatie van het SWB, in combinatie met een nieuwe benchmark, waaruit zal moeten blijken hoe het SWB zich verhoudt tot de reguliere markt. Daarnaast zijn we drukdoende met een doorontwikkeling van het SWB:
- We kijken of zaken efficiënter kunnen en of we risico’s kunnen spreiden.
- Er wordt bekeken of we meer werkzaamheden, die nu nog door reguliere aannemers worden gedaan, kunnen onderbrengen bij het SWB (verbreding DVO).
- Er wordt gekeken of het SWB-werkzaamheden kan gaan uitvoeren voor andere gemeentes.
Hiermee kan het SWB slagvaardiger en flexibeler worden, waardoor het mogelijk is om binnen de huidige DVO vanaf 2024 een bezuiniging te realiseren van € 100.000.