Home

Actualisatie

 

bedragen x € 1.000

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2024

Gevolgen klimaatverandering voor het bos

75 N

-

-

-

-

Hogere energielasten openbare verlichting

120 N

-

-

-

-

Gladheidsbestrijding

200 N

-

-

-

-

Inkomsten openbare ruimte

290 N

-

-

-

-

Doorberekende uren 2018

 80 V

-

-

-

-

Exploitatie riolering

280 N

-

-

-

-

Bijdrage uit voorziening Rioolaanleg en -beheer

 280 V

-

-

-

-

Investeringen riolering

 1.100 V

-

-

-

-

Storting in voorziening Rioolaanleg en -beheer

1.100 N

-

-

-

-

Begraven

 280 V

-

-

-

-

Storting in reserve begraven

280 N

-

-

-

-

Nieuwe jaarschijf: bomenbeleidsplan (10 jaar)

-

-

-

-

33 N

Nieuwe jaarschijf: bomenbeleidsplan (10 jaar)

-

-

-

-

 32 V

Nieuwe jaarschijf: areaal openbare ruimte

-

-

-

-

95 N

Nieuwe jaarschijf: vervanging openbare ruimte (10 jaar)

-

-

-

-

128 N

Totaal

605 N

 N

 N

 N

224 N

Gevolgen klimaatverandering voor het bos   € 75.000 N
Naast de extra kosten voor bestrijding van de prunus zien we de kosten voor het onderhouden/ gezond houden van het bos stijgen c.q. opbrengst houtverkoop dalen. Door klimaatverandering dient voor de veiligheid van de burgers meer snoeiwerkzaamheden uitgevoerd te worden langs de lanen, in het bos worden jaarlijks minder bomen gekapt. Daarnaast loopt de verkoopprijs van hout terug. We verwachten hierdoor een tekort voor beheer natuur en landschap van circa € 75.000. Door klimaatverandering verwachten we structureel te weinig budget te hebben om een gezond bos te behouden. In het volgende bosbeheerplan zal dit ook aandacht krijgen.

Hogere energielasten openbare verlichting   € 120.000 N
Het tekort wordt veroorzaakt door een aantal factoren. Allereerst hebben de energieprijzen vanaf 2019 een vlucht genomen. Naast de markttarieven worden de energieprijzen verhoogd met de heffingen energiebelasting en opslag duurzame energie, welke in de huidige en afgelopen jaren eveneens hard zijn gestegen. Als laatste factor is dat gemeente Ede een deel van de benodigde energie groen inkoopt, dit sluit aan bij de ambitie die we als gemeente hebben, echter is hier ook sprake van toename in de prijs. Al-met-al is inkoop van energie duurder geworden wat tot een nadeel leidt van € 120.000 in 2020.

Gladheidsbestrijding   € 200.000 N
Gladheidsbestrijding is een 'open einden regeling'. Dat betekent dat er een basisbedrag in de begroting staat en dat het afwachten is in hoeverre dit basisbedrag voldoende is. Op het basisbedrag verwachten we, gezien het aantal strooibeurten tot nu toe, een overschrijding van € 200.000.

Inkomsten openbare ruimte   € 290.000 N
Binnen programma 7 worden inkomsten gerealiseerd uit reclames, terrasverhuur en verhuur openbare ruimte voor tijdelijke opslag.

  • Het aangaan van een nieuwe concessie voor reclames in abri's is vertraagd. Met de huidige concessiehouder is afgesproken dat hij het beheer en onderhoud van de abri’s tot eind 2020 blijft verzorgen zonder afdrachten te doen aan de gemeente Ede. Dit leidt tot een nadeel van € 80.000.
  • Voor de billboards is een nieuwe concessiehouder gecontracteerd. Het proces van aanvraag omgevingsvergunning voor de plaatsing en afhandeling van de gemaakte bezwaren heeft uiteindelijk geleid tot een vergunning die eind mei 2020 rechtsgeldig is. Gezien corona heeft de concessiehouder geen ruimte om te investeren. Naar verwachting zullen de billboards niet eerder dan medio 2021 geplaatst zijn. Dit betekent voor 2020 een nadeel van € 120.000.
  • De exploitant van A0-reclames heeft aangegeven financiële problemen te ondervinden als gevolg van corona. Inkomsten worden vooral gemist door het niet doorgaan van lokale evenementen en voorstellingen. We treden in overleg over een betalingsregeling. Insteek is om de opbrengst voor Ede te maximaliseren. Verwachting is een nadeel van € 40.000.
  • In 2017 is gestart met het verhuren van de openbare ruimte voor tijdelijke opslag. Dit met als doel om de overlast die deze tijdelijke opslag kan veroorzaken te verminderen. De opslag van materialen bij bouwprojecten wordt steeds vaker gevonden binnen de bouwplaats/het projectgebied. Dat heeft als voordeel dat de overlast als gevolg van bouwprojecten terug is gelopen, de maatregel heeft het gewenste effect. Het nadeel is dat de opbrengsten met € 50.000 teruglopen. Naar verwachting is er structureel een nadelig effect. We gaan onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om dit tekort te verminderen.

Doorberekende uren 2018 aan MPD   € 80.000 V
Er is een afrekening over 2018 aan het Warmtebedrijf (MPD) verzonden voor begeleidingsuren voor de aanleg van het warmtenet.

Exploitatie riolering   € 280.000 N
Bijdrage uit voorziening Rioolaanleg- en beheer   € 280.000 V
Er zijn overschrijdingen op meerdere exploitatie activiteiten (€ 180.000). Meer dan verwacht ontstonden in zowel het stedelijk als in het buitengebied problemen in de riolering. Het gaat daarbij om verstoppingen in het gemeentelijke deel van de huisaansluitingen en in het hoofdriool. Om de oorzaak te achterhalen (vaak oneigenlijke producten die doorgespoeld zijn in het riool) zijn die riolen geïnspecteerd en zo nodig gereinigd dan wel gerepareerd. Als gevolg van gestegen energieprijzen is er sprake van hogere energiekosten voor pompen en gemalen (€ 100.000). De totale overschrijding wordt gedekt uit de voorziening.

Investeringen riolering   € 1.100.000 V
Storting in voorziening Rioolaanleg- en beheer   € 1.100.000 N
Voordelen in de realisatie van diverse projecten door vertraging. Oorzaak van deze vertraging ligt deels extern als gevolg van afstemming met de burgers en bedrijven en corona. En deels door interne factoren zoals een langere voorbereidingstijd en meer benodigde inzet in verband met de genoemde afstemming met burgers, bedrijven en andere partijen. Dit voordeel vloeit terug in de voorziening.

Begraven   € 280.000 V
Storting in reserve begraven   € 280.000 N
Naar verwachting zijn de opbrengsten in 2020 € 280.000 hoger dan begroot. De kosten zullen conform begroot zijn, derhalve zal het verschil in de reserve worden afgewikkeld. De hogere opbrengsten komen voort uit meer ter aarde bestellingen dan begroot. Een deel hiervan betreft natuur(lijk)begraven. Daarnaast zijn veel verlengingen van grafrechten met tariefniveau 2019 afgesloten, echter zijn deze in het boekjaar 2020 in rekening gebracht wat resulteert in een verschuiving van inkomsten van 2019 naar 2020.
Echter kan het genoemde voordeel in 2020 lager worden. Voor burgers, die reeds de grafrechten hebben verlengd in 2020, wordt gekeken naar compensatie. Dit als gevolg van de tariefaanpassing naar het legesniveau 2019, waartoe de Raad in juli 2020 heeft besloten. Het nadelige effect van de compensatie komt tot uiting in Programmarekening 2020, met een mogelijke uitloop in 2021.

Bomenbeleidsplan   € 1.000 N
Bij de Perspectiefnota 2016-2019 heeft u de middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Bomenbeleidsplan. Hierbij is gekozen voor het scenario met het accent op structuren. De benodigde omvormingskosten bedragen € 6 miljoen, wat uiteindelijk tot een structurele besparing van ruim € 300.000 moet leiden. Deze omvorming wordt gerealiseerd in een periode van 10 jaar. Voor de jaarschijf 2024 worden nu zowel de kapitaallasten als de besparing opgenomen.

Areaal (nieuwe jaarschijf)   € 95.000 N
De jaarlijkse groei van de gemeente Ede leidt op een aantal beleidsterreinen tot autonome lastenstijgingen. Op basis van eerdere besluitvorming wordt hiermee ook voor 2024 voor beheer openbare ruimte rekening gehouden.

Vervanging openbare ruimte (10 jaar)   € 128.000 N
Bij de Perspectiefnota 2016-2019 heeft u ingaande 2016 voor een periode van 10 jaar een jaarlijks krediet van € 3 miljoen beschikbaar gesteld voor de toename van investeringen in de vervanging openbare ruimte.
De kapitaallasten voor de (nieuwe) jaarschijf 2024 worden nu opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2020 09:01:36 met de export van 11/24/2020 08:35:15