Individuele ondersteuning

Productgroep MAATWERKVOORZIENING

Subdoel

Meer inwoners doen mee in de samenleving.

Prestaties

  • Opstellen en starten met de uitvoering van het plan van aanpak wonen-zorg ouderen.
  • Opstellen en uitvoeren beleidsuitgangspunten Maatschappelijke Opvang.
  • Bekendheid, bereik en effectiviteit van aanvullende inkomensondersteuning optimaliseren door laagdrempelige voorlichting en bieden van maatwerk.

Subdoel

Meer inwoners zijn zelfredzaam.

Prestaties

  • Begeleiding Wmo is daar waar mogelijk gericht op actieve participatie.
  • Ondersteuning van inwoners naar financiële zelfredzaamheid door inzet van Budgetplus.
  • Preventie van schuldenproblematiek door voorlichting aan jonge inwoners onder andere in het onderwijs en met inzet van digitale innovaties.
  • Inwoners ondersteunen om zelf verantwoordelijk te zijn voor de administratie van hun financiën en daarmee er voor te zorgen dat inwoners goed om kunnen gaan met het beheer van hun inkomsten.

Subdoel

Inwoners krijgen de professionele ondersteuning die nodig is.

Prestaties

  • Het verder optimaliseren van passende ondersteuning.
  • Het doorontwikkelen van een integraal aanbod van Wmo-producten/arrangementen waardoor zo veel mogelijk passende zorg wordt geboden.
  • Het ontwikkelen van innovatieve en domeinoverstijgende producten/arrangementen (mede afhankelijk van de samenwerking met zorgverzekeraars/zorgkantoor en de pilot Thuis Geven van Opella).
  • We organiseren een eenduidige toegang.
  • Het investeren in laagdrempelige ontmoetingsplekken, zodat meer inwoners door middel van informele ondersteuning geholpen kunnen worden.
  • Inzetten van breed aanbod van schulddienstverlening dicht bij de inwoners in wijken en kernen.

Subdoel

De gemiddelde Wmo-indicatie wordt lager.

Prestaties

  • Het verder versterken van de regiefunctie (waaronder de herindicaties), zodat er (een verdere) substitutie van zware naar lichte(re) vormen van ondersteuning plaatsvindt.
  • We zorgen ervoor dat Wmo-cliënten met een permanente en intensieve zorgbehoefte tijdig worden overgedragen naar de Wlz.

Subdoel

Het aantal personen dat intramuraal verblijft neemt af.

Prestaties

  • Het verder opschuiven van 'zorgbeleid' naar 'woonbeleid' in Beschermd Wonen (extramuralisering). Mensen wonen zo normaal mogelijk (in de wijk en niet in de zorginstelling).
  • Gerichte uit- en doorstroom vanuit de Maatschappelijke Opvang.
  • Het structureel inbedden en borgen van Housing First.
  • Minder huisuitzettingen.

Subdoel

Personen die geconfronteerd worden met huiselijk geweld krijgen passende ondersteuning.

Prestaties

  • Het inzetten van - als dat veilig is - zo veel mogelijk ambulante hulpverlening, zodat vrouwen en kinderen in hun eigen omgeving hulp krijgen in plaats van opname in de vrouwenopvang.
  • Het vanuit het landelijk programma 'Geweld hoort nergens thuis' uitvoeren van activiteiten en projecten in de regio West Vallei die aansluiten bij landelijke thema's.

Subdoel

Er is sprake van relatief minder Wmo-uitgaven.

Prestaties

  • Het continue monitoren van de uitgaven Wmo.
  • Het continue monitoren van de effecten (zowel inhoudelijk als financieel) van de ombuigingsmaatregelen en van de invoering van het abonnementstarief Wmo (inclusief de te verwachten aanzuigende werking met betrekking tot thuisondersteuning).

Subdoel

Er wordt minder gebruik gemaakt van (de busjes) leerlingenvervoer.

Prestatie

  • Het stimuleren van ouders en leerlingen om - daar waar mogelijk - zelfstandig te reizen.

Subdoel

Benodigde dienstverlening voor jong volwassenen vanuit de Jeugdwet en Wmo sluiten op elkaar aan.

Prestaties

Als gemeente voeren we actieve regie op zorg waardoor:

  • Alle jeugdigen van 16 jaar of ouder met specialistische jeugdhulp een perspectiefplan 18+ heeft.
  • Verlengde jeugdhulp met verblijf niet meer ingezet wordt als het Wmo aanbod voor handen is.
  • De noodzakelijk ondersteuning aan 18+ jongeren vergelijkbaar of hetzelfde is.

Subdoel

Minder jeugdigen in residentiële jeugdhulp.

Prestaties

Als gemeente voeren we actieve regie op zorg waardoor:

  • Jeugdigen met een duurzaam perspectief vanuit residentiële zorg naar pleegzorg gaan of naar huis terug.
  • Er minder jeugdigen vanuit pleegzorg overgeplaatst worden naar residentiële zorg.
  • Residentiële zorg voorkomen wordt door gezinsopnames en/of een tijdelijke uithuisplaatsing.
  • Als gemeente stimuleren we pleegouderschap zodat er voldoende pleegouders zijn in Ede.
  • De veiligheid van jeugdigen wordt daarbij gewaarborgd.

Subdoel

Minder diagnoses en toch passende ondersteuning voor jeugdigen.

Prestaties

  • Als gemeente dragen we zorg voor meer laagdrempelige ondersteuning voor ouders in plaats van diagnostiek en behandeling voor kinderen.
  • We zorgen ervoor dat ons CJG (het preventieve aanbod), het toegangsteam jeugd en onze sociaal teams goede bereikbaar zijn voor alle huisartsen in Ede.
  • We zorgen ervoor dat 70% van alle huisartsen de beschikking hebben over een SOH.
  • We zorgen ervoor dat SOH’ers in Ede vanuit onze visie systeemgericht werken.

Subdoel

Professionele hulpverleners en vrijwilligers werken altijd gelijkwaardig samen aan de doelen van het gezin.

Prestaties

  • Als gemeente stimuleren en verplichten we aanbieders altijd te werken met een JIM of een andere vergelijkbare methode.
  • Als gemeente voeren we actieve regie op zorg waardoor aanbieders altijd systeemgericht werken en aansluiten bij het integrale gezinsplan.

Subdoel

We zetten alleen jeugdhulp in als het echt nodig is.

Prestaties

  • Als gemeente voeren we actieve regie op 30% van alle jeugdhulptrajecten.
  • We dragen zorg voor een heldere opdrachtgevers- en opdrachtnemersrol met al onze aanbieders.
  • We zorgen ervoor dat jeugdigen met een permanente en intensieve zorgbehoefte tijdig worden overgedragen naar de Wlz.

Subdoel

Van exclusieve opvang naar toegankelijke voorzieningen.

Prestaties

  • We zorgen ervoor dat kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte gebruik kunnen maken van reguliere kinderopvang en buitenschoolse opvang.
  • We zorgen ervoor dat kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte gebruik kunnen maken van het reguliere vrijetijd- en sportaanbod in Ede.
Deze pagina is gebouwd op 11/24/2020 09:01:36 met de export van 11/24/2020 08:35:15