Bestuur
Burgers worden mondiger en zelfredzamer en hebben meer behoefte om mee te praten en invloed uit te oefenen op lokale zaken. De Edese Participatie Aanpak heeft tot doel om op een goede manier burgers invloed te geven, waarbij kaders gelden en verwachtingen goed zijn afgestemd. Deze aanpak wordt al uitgerold. In 2020 wordt de Wet Toegankelijkheid van kracht; deze wet vereist dat gemeentelijke websites in 2020 toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan visuele, auditieve, verstandelijke of fysieke beperkingen. De centrale gemeentelijke website (www.ede.nl) scoort al hoog op de onderdelen van toegankelijkheid. Uit de inventariserende voorbereiding blijkt echter dat we erg veel (ongeveer 150) gemeentelijke websites hebben. We zijn gestart met een programma om dit aantal te beperken en de toegankelijkheid te verhogen.
Dienstverlening
De komende jaren vormen informatie, digitalisering en technologische ontwikkelingen steeds meer de basis voor ons handelen. Door slim gebruik te maken van de informatie die wij al hebben, kunnen we beter en flexibeler inspelen op de behoeften van inwoners en ondernemers. Landelijk is er steeds meer aandacht voor het bestrijden van identiteitsfraude. Publiekszaken heeft de poortwachtersfunctie voor het vaststellen van identiteiten en de bewaking van de Basisregistratie Personen. Vanuit deze rol zetten wij in op een hoge deskundigheid van medewerkers en op technologieën om de herkenning van fraude te bevorderen.
Algemene middelen
Een belangrijk deel van de algemene middelen wordt gevormd door de middelen die we ontvangen van het Rijk in de vorm van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De wijze waarop het Rijk de middelen verdeelt, wordt in 2021 herzien. Binnenkort (december 2020) is bekend wat de financiële consequenties zijn voor onze gemeente. Het effect hiervan is zichtbaar in de Perspectiefnota van 2022-2025.
Belastingen en heffingen
Herziening gemeentelijk belastinggebied
In mei 2020 is in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het rapport 'Herziening gemeentelijk belastinggebied' opgeleverd. De herziening moet de komende jaren leiden tot meer lokale autonomie en mogelijkheden tot maatwerk. Dit betekent het een en ander voor bestaande belastingsoorten en voor de introductie van nieuwe belastingsoorten. Per saldo gaat de Nederlandse belastingbetaler niet meer belasting betalen; er vindt een verschuiving van lastendruk plaats vanuit het Rijk naar gemeenten. De afdeling Belastingen zal deze ontwikkelingen intensief volgen; de implementatie van een eventuele herziening in Ede vindt tijdig, volledig en rechtmatig plaats, waarbij zoveel mogelijk de aansluiting bij het bestuursakkoord wordt gezocht.
Samenhangende objectregistratie (SOR)
Landelijk is een beweging in gang gezet om een samenhangende objectenregistratie te realiseren. Als dit doorgang vindt, dan dient elke gemeente in 2025 over een samenhangende objectregistratie te beschikken; het gaat om de basisregistraties BAG-WOZ-BGT-BOR. In 2020 is gestart met een verkenning van de voordelen, kansen en mogelijkheden (organisatorisch, kwalitatief, technisch, financieel). Na landelijke besluitvorming wordt vanaf 2021, in samenwerking met betrokken specialisaties (BAG-BGT-BOR en ICT), de businesscase uitgewerkt.
Vastgoed
Verduurzaming
Het Klimaatakkoord bevat afspraken voor de diverse sectoren. In 2050 moeten 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen van het aardgas af. Dat betekent isoleren en gebruikmaken van duurzame warmte en elektriciteit. Als eerste stap moeten in 2030 de eerste 1,5 miljoen bestaande woningen verduurzaamd zijn. Dat gaat wijk voor wijk, maar wel in een steeds hoger tempo. De gemeentes weten in 2021 welke wijk, wanneer aan de beurt is. Met de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed sluiten wij zo veel als mogelijk aan bij deze wijkgerichte strategie van Ede en we streven ernaar dat het gemeentelijk vastgoed in 2030 helemaal energieneutraal is.
Bezetting en benutting
Door diverse maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zal het gebruik van en daarmee de behoefte aan maatschappelijk vastgoed de komende jaren veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de verdere digitalisering. Ook de huidige bezuinigingen maken dat het gebruik van maatschappelijk vastgoed zal veranderen. De ontwikkelingen en trends op dit gebied worden vertaald naar het vastgoedbeleid, zodat wij kunnen anticiperen en reageren. Het college voert in dit kader dit jaar een onderzoek uit naar de bezetting en benutting van maatschappelijk vastgoed.
Corona
De samenleving wordt in 2020 op allerlei vlakken beheerst door de pandemie Corona/Covid-19. Ook voor het maatschappelijk vastgoed heeft dit grote gevolgen: ondernemers en organisaties worden geconfronteerd met (kostbare) maatregelen en realiseren minder omzet. De 1,5 meter samenleving heeft zijn weerslag op de bezetting en benutting van vastgoed. Het risico bestaat dat (op termijn) de huren niet meer betaald kunnen worden. De verwachting is dat dit minimaal in 2020 en 2021 effecten heeft voor maatschappelijke organisaties. Er wordt een inventarisatie gemaakt van de huidige ventilatie- en installatiesystemen in het maatschappelijk vastgoed. Mogelijk zijn hier aanpassingen noodzakelijk in het kader van de gezondheid.